Márki Sándor, în „Monografia comitatului Arad şi a oraşului liber regesc Arad”, mai exact în cele două volume despre descrierea situaţiei economice, administrative şi culturale a comitatului Arad şi oraşului liber regesc Arad, (Arad vármegye és Arad szabad királyi város története), enunța, undeva, o sintagmă, care nu știu dacă e profeție sau blestem: „Arad marad!”. „Aradul rămâne”. Cum rămâne? Rămâne ca oraș important? Rămâne în urmă? După evoluția ultimei jumătăți de secol, dar mai ales din perioada post-decembristă, aș alege ultima variantă. De ce? Argumentez. Când eram elev, Oradea era mult sub Arad, era un târgușor. Azi? Oradea ne bate la toate capitolele, economie, industrie, cultură, sănătate, populație. Oradea arată a oraș occidental, este o bijuterie, cu clădiri îngrijite, valorificate cu măiestrie, cu bun-gust. Aradul nostru? A rămas în urmă de tot. Industria s-a făcut praf. Azi, mai se târăsc doar Vagoanele. Inclusiv la fosta Strungul. In rest, cum am mai spus, facem cabluri, volane, ace, brice și carice. Orașul este prost administrat. Cade tencuiala de pe clădiri monument istoric, pe bulevardul principal, dar mai ales de pe clădirile situate pe străzile lăturalnice, unde este jale mare. Și iar îmi vin în minte cuvintele lui Márki Sándor: „Arad marad!”. Da, Aradul rămâne de căruță, și asta e de multișor poveste. Dar să nu mergem mult în urmă. Să ne uităm la ultimii ani, cei ai administrației Falcă. Au dispărut trei stadioane, multe zone destinate sportului. Avem super și hiper-market-uri cât cuprinde. Multe, neprofitabile, care fug de aici, pentru că populația e sărăcită: plătește cele mai mari taxe și impozite; nu beneficiază de acel bonus de 10% la plata impozitelor înainte de termenul limită; gigacaloria îi „cocoșează” și ea pe cetățenii Aradului etc. Ce să vorbim despre investițiile aiuritice! Despre eșecul super-costisitor al proiectului Strada Mețianu? Dar despre așa-zisa modernizare a străzii Renașterii din Micălaca, ce să mai zic? Studiul de fezabilitate și proiectul prevedeau o arteră modernă, cu patru benzi, două pe un sens, două pe celălalt. Deși acolo spațiul este mai mult decât generos, a ieșit o batjocură din această așa-zisă modernizare. Câte o bandă pe fiecare sens, îngustă, îngustă, că un autobus abia are loc de trecere. Dacă se defectează un autoturism – să nu zic de un camion – șoseaua rămâne blocată. Unde au dispărut celelalte două benzi care erau în proiect? Explicația care ni sa furnizat se referea la consumarea sumelor alocate. Adică n-au mai fost bani. S-au terminat! Dar unde au dispărut banii alocați? Cine și cum i-a păpat, cine s-a pricopsit de acolo, făcând prăpăd și dăruind Aradului o „lucrare” rușinoasă?

Fiecare arădean poate adăuga probe pentru proasta administrare a urbei. Lucrările de canalizare și asfaltare din Bujac, Gai, Sânicolaul Mic, cu care se laudă administrația Falcă, dau mari bătăi de cap locuitorilor de acolo – surpări de asfalt, deversarea apei pluviale și a dejecțiilor în curțile oamenilor etc. Tot pentru că lucrările au fost făcute, de către firmele clientelare, execrabil. Pistele de biciclete? Mai mult nefuncționale. În schimb, cineva, nu arădenii, a câștigat sigur și de pe urma acestei lucrări. Ce să mai zicem de noul stadion Francisc Neuman?! o rușine și aici – proiectul a fost fușerit cu modificări ieftine, că iar nu ajung banii! Banditism, ce mai!…

Știu, mulți zic că „totuși” s-a făcut ceva”. S-a făcut. Cu o grămadă de bani care nu se văd în calitatea lucrărilor. S-a făcut cu împrumuturi, pe care noi le plătim. S-a făcut „câte ceva” pentru că asta este responsabilitatea primarului, a administrație din subordine, SĂ FACĂ! Să folosească cu chibzuință banii cetățenilor, nu să-i risipească aiurea sau, poate, nu aiurea, ci dirijat. Este suficient să ne gândim care era starea materială a edililor când s-au instalat în funcție, și care este starea lor materială astăzi, când au devenit baroni, nababi de-a dreptul, cu case și conturi cât cuprinde. Poate, și aici ar trebui, în opinia mea, să fie căutată o explicație pentru proasta administrare a urbei noastre, care tinde să devină un orășel!

Tristan MIHUȚA

1 COMENTARIU

  1. La Oradea se vede mana gospodarului bihorean Ilie Bolojan , la Arad nu se vede decat hotie , olteanul demolator ”dottore” falca fiind preocupat doar de capatuiala ! Stima aradeanului arhitect Ludovic Szantay , rusine olteanului demolator ”dottore” falca , nu e in stare oltenasul nici macar sa intretina si sa renoveze ce al nostru Ludovic Szantay a proiectat si construit ! Diferenta enorma intre viziunea aradeanului si cea a vizionarului de tot plansul falca ! Zuruck in Brad sau Didesti , varianta Popa Sapca nefiind exclusa .

Comments are closed.