Ca urmare a apariției, în data de 23 iulie 2020 a articolului „Politizare și conducere
discreționară la Opera Națională București I” și în data de 04.08.2020 a articolului
„Politizare și conducere discreționară la Opera Națională București II” în
publicația Cotidianul, articole semnate de Ciprian Demeter și preluate de către
publicația Flacăra Roșie în data de 07.08.2020, vă aducem la cunoștință că
materialul publicat conține o serie de informații eronate, drept pentru care Opera
Națională București (ONB) transmite următorul

DREPT LA REPLICĂ
Referitor la afirmațiile potrivit cărora Opera Națională București este singura
instituție de cultură care nu a avut activitate din data de 9 martie 2020, facem
următoarele precizări:
– În data de 9 martie 2020 a fost publicată Decizia Consiliului Național pentru
Situații de Urgență potrivit căreia sunt interzise evenimentele cu participarea
a mai mult de 1000 de persoane. Sala ONB are o capacitate de 950 locuri iar
pentru a putea susține un spectacol pe scenă, în spatele scenei și spațiile din
imediata apropiere a sălii de spectacole sunt implicate peste 200 persoane.
Prin urmare, era ilegală susținerea de spectacole în condițiile precizate. În
aceste condiții, similar tuturor instituțiilor de concerte și spectacole din
România și din lume s-a luat decizia suspendării și ulterior anulării
spectacolelor programate. Vă reamintim faptul că pe perioada stării de
urgență a fost interzisă organizarea evenimentelor în spații închise și
deschise.
– Organizarea evenimentelor în spații închise este interzisă și la data prezentei.
– Activitatea personalului a fost regândită și adaptată noii situații,
excepționale. Astfel, în perioada 9 martie 2020 – 15 iunie 2020, personalul
artistic, tehnic și administrativ a recuperat, după caz, orele suplimentare
efectuate anterior datei de 9 martie 2020, a efectuat zilele de concediu de
odihnă rămase de efectuat din anii anteriori, a desfășurat muncă la domiciliu
sau studiu individual la domiciliu.
– Începând cu data de 15 iunie 2020, conform deciziei Consiliului de
Administrație, personalul artistic a intrat în concediul de odihnă aferent
anului 2020, în conformitate cu prevederile Ordonanței nr. 21/2007 privind
instituțiile și companiile de spectacole sau concerte, precum și desfășurarea
activității de impresariat artistic.
– Referitor la programul Direcției Balet, precizăm faptul că activitatea se
desfășoară conform unui program de repetiții bine stabilit.
– În ceea ce privește activitatea membrilor orchestrei, corului și baletului, vă
informăm că aceasta se face de către șefii de compartiment în ordine
ierarhică de la șef partidă, șef orchestră, cor, balet, director artistic și se face
conform cu fișa postului și a responsabilităților acestora iar apoi este
aprobată de către Directorul General.
– Achiziția accesoriilor muzicale se face în limita bugetului și în concordanță
cu cerințele necesare stagiunii conform legii.
– Toate deciziile referitoare la desfășurarea activității în condițiile restricțiilor
impuse pe perioada stării de urgență și ulterior a stării de alertă au fost
adoptate în cadrul Consiliului de Administrație, cu respectarea tuturor
prevederilor legale în domeniu.
– Regulile privind accesul în Operă sunt afișate și respectate de absolut întreg
personalul. De asemenea, atât personalul instituției cât și vizitatorii sunt
obligați să respecte măsurile pentru prevenirea răspândirii SARS COV 2.
Referitor la evaluarea potrivit căreia mandatul subsemnatului la conducerea Operei
Naționale București ar fi fost unul „dezastruos” precizăm următoarele:
– În mandatul Directorului General au avut loc 16 premiere și reluări de
operă, balet și spectacole pentru copii (Don Carlo de Giuseppe Verdi,
Cavalleria Rusticana de Pietro Mascagni, Pagliacci de Ruggiero
Leoncavalo, Frumoasa din pădurea adormită de Piotr Ilici Ceaikovski,
Otello de Giuseppe Verdi, Spărgătorul de nuci de Piotr Ilici Ceaikovski,
Tosca de Giacomo Puccini, Carmina Burana de Carl Orff, Peer Gynt de
Edvard Grieg, Il Trovatore de Giuseppe Verdi, Flautul fermecat de
W.A.Mozart, Turandot de Giacomo Puccini, Samson și Dalila de Camille
Sans Saens etc). Începând cu anul 2018 a crescut numărul de
spectacole/săptămână și semnificativ numărul de spectatori, multe
spectacole fiind „sold-out”, lucru care se poate constata doar consultând siteul Operei Naționale București. În anul 2018 numărul de spectacole
programate a crescut cu aproximativ 40% față de anul 2017 iar numărul de
spectatori cu aproximativ 45%. De asemenea, ca urmare a creșterii
numărului de spectatori plătitori și a diversificării activității, în anul 2018
Opera Națională București a înregistrat o creștere a veniturilor cu aprox.
52% față de anul 2017 (5 154 683 în anul 2018 față de 3 427 393 în anul
2017). Aceste tendințe s-au menținut și în anul 2019. Creșterea veniturilor
proprii a făcut posibil ca premiere programate să se realizeze exclusiv cu
fonduri proprii iar activitatea Operei să nu fie perturbată independent de
subvenția primită de la Ministerul Culturii.
– ONB desfășoară prin Studioul Experimental în Artele Spectacolului
„Ludovic Spies”, parteneriate si proiecte pentru tineri interpreți, având drept
obiectiv descoperirea tinerelor talente din domeniul artei lirice. Unul dintre
aceste proiecte se desfășoară împreună cu UNMB, unde Directorul General
este Prof. Univ. Dr. Cadru Didactic Asociat, iar interacțiunea cu studenții
este necesară. În cadrul acestor proiecte sunt invitați cei mai buni artiști
lirici-studenți care au ocazia să se dezvolte. Modul de lucru pe aceste
proiecte implică lucratul direct cu studentul, viitorul artist liric. Precizăm
faptul că Monica Luca este studentă la UNMB la clasa de canto principal
unde titular este Directorul General, ea fiind unul dintre studenții cu voce
foarte bună și care promite a deveni un bun artist liric. În cadrul Studioul
Experimental în Artele Spectacolului „Ludovic Spies” se derulează proiecte
în parteneriat cu Universitatea Națională de Muzică din București și alte
instituții de profil care formează viitori artiști, studenții la canto făcând parte
din distribuția spectacolelor ONB, organizându-se concerte ale acestora la
Opera sau pregătind spectacole pentru copii. Acesta este cadrul în care a fost
invitată să participe la concertul din data 18.07.2020. Până în prezent
studenții cu aptitudini și voci excepționale au fost invitați să cânte alături de
artiști consacrați ai ONB: Zsuzsana Cerveni, Simina Dragomirescu,
Georgiana Dumitru, Cristina Fieraru, Monica Luca, Ana Stamate, Ana
Stănescu.
– De la reluarea activității ONB toți soliștii vocali au fost distribuiți în
Concertele estivale, organizate până la sfârșitul lunii septembrie dar și în
operele în concert din următoarea perioadă. Conform afirmației că Opera
Națională București prin Directorul General a făcut angajări nelegale, arătăm
că s-au bucurat de legalitate și control, acestea fiind făcute potrivit legii 53/
2003 coroborată cu OUG 189/2008.
– Referitor la afirmațiile potrivit cărora Directorul General nu ar avea studii
sau pregătirea necesară și ar fi fost numit pe criterii politice, arătăm că acesta
este angajat al Operei Naționale București, în calitate de prim-solist de peste
douăzeci de ani, este absolvent al Universității Naționale de Muzică din
București (specializarea canto), are studii aprofundate de canto la
prestigioasa Universitate Mozarteum de la Salzburg, este doctor în muzică,
deține un master în management public la Academia de Studii Economice
din București.
Precizăm de asemenea faptul că în perioada septembrie-octombrie 2019 Curtea de
Conturi a României a efectuat un control la Opera Națională București, control
care a inclus și perioada mandatului Directorului General, pentru care nu au fost
identificate niciuna dintre neregulile invocate de presă.
Referitor la doamna Monica Ghinea, Opera Națională București vă informează că a
fost angajată conform legii, iar informația că „a dat concurs singură […]” este
eronată întru totul.
Managerul instituției NU a deschis concursul având suspiciuni în organizarea
acestuia. Precizăm că în cadrul organizat al unui concurs nu managerul evaluează,
ci o comisie de concurs.
La realizarea articolelor menționate nu s-a cerut și opinia persoanelor implicate, cu
atât mai mult cu cât acestea conțin informații neadevărate și profund calomnioase
referitoare la viața personală.
Directorul General se bucură de probitate morală și profesională, motiv pentru care
indiferent de culoarea politică a guvernului a ocupat funcția actuală și își respectă
moral și cu conștiință didactică studenții.
Articolele de presă publicate au creat prejudicii de imagine instituției publice și
Directorului General, nefiind documentate corespunzător, motiv pentru care vă
solicităm să publicați în aceleași condiții prezentul drept la replică.
Direcția Organizare Spectacole – Opera Națională București