Într-una din zilele trecute am primit pe adresa redacției un aricol, să-i zicem așa, care ne-a atras atenția. Epsitola conține date concrete care ne-au pus pe gânduri. Este clar, cel puțin pentru noi, că articolul nu este scris de către un ziarist, e mult prea tehnic, prea documentat – să zicem așa. Iată textul aricolului semnat de către un anume Fănel Marius Ion:

DNA (secția militară) investighează încrengăturile halucinante ale unei „combinații” cu o miză uriașă. Dosarul va trimite dupa gratii nume „grele” din Armata Română, printre care se regăsesc cel al gen. Nicolae Ionel CIUCA (fost Ministru al Apărării și Prim Ministru) și Mihai FIFOR (fost Ministru al Apărării și al Internelor) alaturi de alte nume „sonore” cu atribuții în Sistemul Național de Apărare.

După arestarea, în 27 Martie 2021, a fostului adjunct al serviciului secret al armatei (Directia Generala de Informatii a Apararii), generalul maior Iulian Cristian Gherghe, au început să iasă la iveală zvonuri care relevă desfășurarea unei vaste operațiuni „comune” DGIA, SRI, SIE, al carui principal obiectiv îl reprezintă „Afacerea Corvetelor”. Nu voi putea dezvalui aici amanunte „sensibile”, tocmai datorită faptului că o mare parte a documentelor și informațiilor au un caracter clasificat. Voi încerca însă să fac o „radiografie” a uneia dintre cele mai atent elaborate „inginerii” politico- militare ale ultimilor ani. Inginerie cu o miză uriașă: 1,6 miarde de euro și traficarea de către Mihai FIFOR, a influenței conferintă de funcție, în scopul obținerii de sprijin extern pentru a deveni prim ministru și ulterior (uneltind alaturi de Coldea & Co, implicit eliminindu-l pe Dragnea, președinte al PSD Un plan diabolic care odată demonstrat, o să-l trimită pe Fifor dupa gratii, însoțit de complicele său, gen. Ciucă.

Prin Hotarirea de Guvern 48/2018 s-a dispus „achiziția capacității de luptă în Marea Neagră. Suma alocată: 1,6 miliarde de euro.

Practic, MApN urma să fie dotat cu nave specializate (corvere militare) pentru realizarea obiectivului esențial de securitate – capacitate militară ofensiv/defensivă de răspuns unei eventuale amenințări maritime.

Structura din cadrul MApN care se ocupă de o astfel de achiziție este Consiliul de Planificare a Apărării. Această structură este condusă de Ministrul Apărării și are ca obiectiv două tipuri de achizitii:

1. MAJORE (armament, cazarmament, camioane (despre dosarul IVECO DEFENCE VEHICLES și „filiera Guran” voi altă dată).

2. ESENȚIALE (achizitii care corespund amenințărilor identificabile: corvete, baterii de coastă, programul PATRIOT.

Mihai FIFOR avea „pe mână” toate aceste oportunități. Practic FIFOR avea la dispoziție un buget uriaș și o putere care-i permitea punerea în scena a ” lplanului sau diabolic”.

Gen. Ciucă a fost în perioada 2017-2019 Șeful Marelui Stat Major al Apărării. Din acestă postură controla Consiliul de Supraveghere al Cerințelor, o structură cu atribuții în domeniul înzestrării militare, subordonata CPA. Pentru a-și „disimula” participarea la „afacere” gen. Ciucă își deleagă atribuțiile de șef al CSC, generalului Toader. Actualmente gen. Toader este atașat militar la NATO (în locul gen. Scarlat propus de Ministrul Leș pentru a-l înlocui pe Ciucă în funcția de Șef al Marelui Stat Major al Apărării). Relevant este faptul că imediat ce ajunge șeful MApN, gen. Ciucă îl trece în rezervă pe gen. Scarlat și îl numește pe gen. Toader în locul lui. Din acestă conjunctură începe „demantelarea ” colaborarii CIUCA-FIFOR.

Procedurile de achiziții militare sunt complexe. Cea de a treia structura cu atributii în domeniu , CODA (Consiuliul de Achiziții) intră în subordinea directă a Secretarului de Stat din MApN care se ocupa de strategia de achizitii . Procedura „guvern la guvern” s-a aplicat în cadrul Programului Patriot, asta în condițiile în care interesul esential de securitate național, coroborat cu cerințele operaționale aprobate de Statul Major al Apărării conduc către un anumit stat (SUA, în Programul Patriot de ex.) Dacă se identifică maxim 6 operatori relevanți, se aplică procedura de dialog competitiv. Prioritate o au „jucatori” din țările membre NATO. În cazul corvetelor au fost identificați patru „jucatori” relevanti :

NAVAL GROUP (Franța), DAMEN (Olanda), FICANTIERI (Italia) și ThyssenKrupp (Germania). Fifor avea practic de unde alege. Sprijin politic extern în „contrapartida” accesului la programele de înzestrare. Implicit a corvetelor. Asta era „manevra”.

Pentru a-și atinge „obiectivele” (cel de prim ministru și de șef al PSD) FIFOR începe negocierile. La Paris a solicitat o întâlnire „față în față” cu Florence Parly (Ministrul Apararii din Franța). A dorit să se întâlnească în privat cu Președintele Frantei, Emmanuel Macron dar a fost refuzat, fără prea multă politețe.

În Germania, în „contrapartida” susținerii politice, la intilnirea avuta cu Ursula von der Leyen (Ministru al Apararii, la acea dată) a promis Programul de înzestrare Camioane – pentru Rheinmetall și construirea de către Rheinmetall a tancului principal de luptă.

În vizita din 2018 din SUA, FIFOR a dorit o întâlnire privata cu James N. Mattis (Secretarul Apararii al SUA) și a cerut organizarea unei conferințe de presă comune. I-au fost refuzate ambele solicitari, semn ca „ceva” se aflase. Oare ce anume?

În astfel de investigații este greu (aproape imposibil) să identifici tot adevărul. Cu toate acestea, surse extrem de credibile au confirmat faptul că la intoarcerea din Franța, Ministrul Apararii Mihai FIFOR a solicitat scoaterea muniției de pe corvete din documentul cu cerinte operationale. Asta pentru că munitia franceză este fabricată în colaborare cu MBDA (un mare producător de rachete, care însă nu fabrica rachete anti- submarin). Ori, corveta dispune de 3 tipuri de rachete: navă-navă, navă-aer, navă-submarin.

Din acest moment, a apărut prima suspiciune de favorizare de către FIFOR a concernului francez NAVAL GROUP.

Șeful CODA, Secretarul de Stat, Andrei Ignat se opune categoric acestei „manevre”.

Gen. CIUCĂ (prin „interpusul” gen. Toader) convoacă (CSC) și modifică documentul cu cerintele operaționale.

Practic (în aceste condiții) corveta neînzestrată cu armament este o NAVĂ (o barca mai mare) care NU SERVEȘTE OBIECTIVULUI ESENȚIAL DE SECURITATE deci NU mai poate fi numită CAPACITATE de LUPTĂ.

Decizia CSC luată pe „filiera” FIFOR- CIUCA – TOADER (din dispoziția expresă a ministrului Mihai Fifor) încalcă prevederile HG 48/ 2008.

Ignat, șeful CODA, refuză actualizarea Strategiei de Investiții, iar Fifor îl trimite in delegație în SUA. Generalul Lotan este chemat de Fifor să convoace CODA dar acesta REFUZĂ invocând faptul că nu are delegație pe totalitatea atribuțiilor și orice achiziție CODA necesită mandat special, scris. După care, gen. Lotan își ia concediu medical! Fifor nu se lasă și îl aduce în Minister, pe un coleg de liceu de la Turnu Severin, pe cmd. Cozmin Isailă, pe care îl pune director la Direcția de Management Contract din cadrul Departamentului pentru armament! Tare, nu?

Isailă, convoacă în numele șefului CODA, structura (uzurpând calități oficiale , încălcând regulamente militare) și fără a avea mandat scris pentru așa ceva, scoate armamentul din dotarea corvetelor și realocă suma pentru armament, altor componente bugetare ! Incredibil… dar adevarat!

Revin și punctez faptul că toate documentele din acesta procedură au caracter „secret de stat de importanta deosebita” (SSID) Publicarea oricăror astfel de documente, reprezintă o infracțiune. Este obligația instituțiilor abilitate ale statului român să verifice și să stabilească modul în care au decurs lucrurile. Cert este că, într-o vineri la ora 13.00 scoaterea armamentului din dotarea corvetelor, în sensul modificării cerințelor operaționale pentru corvete s-a produs. Asta în condițiile în care, luni la orele 10.00 urma să se incheie termenul de depunere a ofertelor. Uluitor este faptul că, modificarea nu a fost comunicată ofertanților, în sensul că aceștia NU mai erau obligați să oferteze pe partea de muniție.

Singurul ofertant care ȘTIA că NU TREBUIE să liciteze și partea de muniție pentru adjudecarea contractului, a fost NAVAL GROUP (Franța).

Intrebarea firească: De unde știa?

A reușit să obțină operativ, această informație clasificată? Cum? De la cine?

Cert este însă că vicierea SECRETULUI DE STAT a fost una evidentă.

Pe „silent” FIFOR a DEMISIONAT din funcția sa de ministru al MApN.

Ce se întâmplă cu ancheta DNA – militar, urmărirea penală fiind pusă în mișcare ca urmare a unei plângeri penale, temeinic elaborată?

Este o întrebare legitimă. Pentru ca FIFOR nu este mai presus de lege.

Șeful CODA, în cadrul Consiliului Ministerial cu acordul ministrului a propus anularea Hotaririi de Guvern și reluarea procedurii. Gen. Ciuca NU A DORIT anularea acesteia. Desi, expertii spun că este singura soluție. Acum.

Din toată dezvaluirea halucinantă de mai sus, ROMANIA A AVUT DE PIERDUT, ENORM. Capacitatea noastra de lupta în Marea Neagră a fost evident prejudiciată.”

Fănel Marius Ion

Foto: Ziarul Argeșul – ediția online