Profitând de lipsa de reacție a autorității publice, un sirian, cu tupeu, s-a plimbat, precum „vodă -n loboda”, prin spațiul pietonal din centrul Timișoarei, fără ca vreun polițist să intervină, deși, în centrul Timișoarei, Poliția Locală are prezență permanentă. Tupeul acesta, caracteristic celor certați cu educația, adică cu civilizația și bunul simț, nu-i ceva întâmplător, ci este generat de către manifestările și acțiunile politicienilor români în Parlament, după comportament, mai degrabă interlopi decât oameni politici. Ei, pentru a se proteja când încalcă legea, au distrus, slăbit sau au transformat în caricatură, autoritatea publică. Or, disoluția autorității nu rămâne fără efecte. Ea este exploatată, prompt, de acest gen de indivizi, pe care-i caracterizează tupeul, grobianismul și nesimțirea. Pentru ei respectul pentru lege, față de cetățenii Timișoarei și pentru autoritatea publică, nu există. Cine să-i disciplineze? Cine să aplice legea în Timișoara unui Cojan, Domășneanu și alți emanați ai acestei perioade tulburi, din punct de vedere politic, în care nepotismul, clientelismul și corupția au ajuns la apogeu și care acționează doar când mass-media trage semnalul de alarmă?
Atât Poliția Locală (o structură caracterizată de lipsă de profesionalism și de pregătire de specialitate, de nepotism și clientelism, de subiectivism în aplicarea legii), cat și cea națională, sunt timorate și descurajate în aplicarea legii, clasa politică având grijă să le diminueze autoritatea, astfel încât, orice intervenție mai hotărâtă, să poată fi interpretată ca abuz. Efectul la nivel național? A.U.R., o grupare de indivizi specialiști în sfidarea autorității publice, contestatari de profesie, dincolo de limita legii, a ajuns grup parlamentar. Pe plan local, în Timișoara, avem trei categorii de cetățeni care sfidează autoritățile, în orice moment, în același mod: romii, emigranții din orient și interlopii autohtoni. Fără scrupule, împinși de instinctul primar al luptei pentru supraviețuire, aceștia au uzat și uzează de toate mecanismele și metodele posibile, indiferent cât de imorale ar fi, pentru a-și atinge scopul, respectiv a parveni. Tupeul, amenințarea, șantajul, violență, minciuna, înșelăciunea, hoția și, în special, corupția, sunt instrumentele cu care operează aceste categorii de cetățeni, de mulți ani, profitând, în primul rând, de disoluția autorității publice, generată de politizarea instituțiilor publice, limitarea competențelor și transformarea acestora în instrumente politice, la cheremul celor care încalcă legea.
Credeți că cetățeanul sirian, care a circulat cu autoturismul în zona pietonală din centrul Timișoarei și-ar fi permis să sfideze legea și să pună în pericol viața celor aflați în piață, dacă nu s-ar baza pe corupția din sistemul autorității publice și pe lipsa de autoritate? Când s-a aventurat să intre în piață cu autoturismul, credeți că n-a știut ce face și care este riscul? Credeți c-a făcut-o din bravadă, pentru că a vrut să sfideze, fără a anticipa consecințele? Nu! A făcut-o pentru că știa sigur că autoritatea publică (respectiv Poliția Locală sau IGP), nu va avea curajul să aplice legea. Și se baza, cu siguranță, pe șpaga dată vreunui șef din Poliția Locală sau din IPJ Timiș, ori pe corupția din justiție (cetățenii străini, în special cei din orient, sunt „profesioniști” în depistarea și exploatarea rețelelor de corupție din justiție). Fără un astfel de „spate”, cetățeanul sirian nu și-ar fi etalat nesimțirea, aroganța, tupeul și n-ar fi sfidat legea. Deci, a făcut-o pentru că se poate, bazându-se pe faptul că autoritatea publică aproape că nu mai există în Timișoara, iar cetățenii sunt prea toleranți cu astfel de specimene. Iar asta n-o dovedește numai comportamentul cetățeanului sirian, care se plimba precum „vodă-n lobodă”, prin zona pietonală din centrul Timișoarei, ci și cum se organizează parangheliile romilor, cum apar palatele romilor, ridicate fără autorizație sau fără respectarea autorizatiei, ori cum se producă scandalurile interlopilor, rămase nesancționate.
Toate aceste manifestări de tupeu, aroganță și nesimțire, adică de manifestare a lipsei de educație și civilizație, arată slăbiciunea autorității în fața acestor categorii de cetățeni, care încalcă frecvent legea, profitând de faptul că totul poate fi corupt: de la polițistul local, la judecător. Iar efectele corupției încep să fie din ce în ce mai vizibile și mai frecvente, cazuri de genul cetățeanului sirian – care încalcă frecvent legea, sfidând cetățenii și autoritatea, încât pun în pericol, tot mai grav și mai des, ordinea publică și siguranța cetățeanului -, devenind ceva obișnuit în Timișoara.
Pavel ROMAN