Eu am încercat, pentru mine și fiica mea (vineri și sâmbătă) să mă înscriu pe platformă, pentru că mă încadrez în categoria risc medical, atât eu (diabet zaharat și cardiopatie ischemică), cât și fiica mea (boală cardiovasculara și sindrom down) și nu am reușit. Platforma funcționa doar pentru persoane peste 65 de ani, agenți economici și medici de familie. Iar cei cu boli cronice, așa cum anunța platforma, se puteau înscrie doar prin intermediul medicilor de familie și prin call center. Vineri, medicii de familie nu au putut accesa platforma. Așa că sâmbătă au putut accesa platforma, în limita locurilor disponibile, doar cei peste 65 de ani, instituțiile și firmele, pentru că medicii de familie n-au lucrat. Deci, dacă nu au accesat call center (puțini fiind cei care au reușit), întrucât exista o limită de maxim 360.000 locuri, cei cu boli cronice au fost eliminați (faultați), practic, de la înscriere. În schimb instituțiile si societățile comerciale, care se încadrau în categoria 2, au întocmit liste și s-au înscris, sâmbătă, în masă, ocupând toate locurile disponibile, pentru ei platforma funcționând perfect. Deci, clar, cum cei cu boli cronice n-au putut accesa direct platforma, call center-ul a funcționat relativ, iar medicii de familie au considerat mai important să sărbătorească week-end-ul, decât să-și piardă timpul cu înscrierea bolnavilor pe platformă (deontologic, nu?), evident că instituțiile și firmele au fost favorizate, în raport cu persoanele care suferă de boli cronice.

Bineînțeles că Guvernul și organizatorii platformei nu vor putea fi acuzați de rea credință, pentru că vor da vina pe medicii de familie pentru că n-au înscris bolnavii cronici pe platformă. Dar e moral ce s-a petrecut? N-ar fi fost corect – deși, corect ar fi fost ca ei să fie priorietari – ca și bolnavii cronici să fi avut aceleași drepturi sau, măcar, aceleași șanse, să poată accesa platforma, la fel ca instituțiile publice sau societățile comerciale, ori persoanele peste 65 de ani? Nu este o discriminare evidentă a celei mai expuse riscului, categorii de populație, bolnavii cronici? N-a dat dovadă de cinism și discriminare, Guvernul, când o omis de pe platforma de înscriere a celei mai vulnerabile categorii de cetățeni, bolnavii cronici, chiar mai vulnerabilă decât prima categorie? Nu vor avea pe conștiință, guvernanții, morții ce vor fi înregistrați, în perioada următoare, din categoria celor cu boli cronice, cei mai vulnerabili în fața COVID-19? Nu este o dovadă supremă de cinism ceea ce au făcut cei care au administrat platforma de înscriere pentru vaccinare anti COVID 19? O să-mi spuneți că bolnavii cronici aveau alternativa înscrierii prin intermediul medicilor de familie sau prin call center. Oare? Despre faptul că, prin intermediul medicilor de familie, s-a ratat înscrierea, am argumentat anterior.

În ceea ce privește call center, a fost precum la loterie. Începând de la ora 8,00, sâmbătă 16.01.2021, am tot apelat, robotul transmițându-mi că voi fi preluat de un operator. După un timp, apelul se bloca automat. Am reluat apelul, iar pe la 11,30, după 32 de minute de așteptare spre a fi preluat de un operator, ca să vezi, victorie! Mi-a răspuns un operator. Foarte amabil (de apreciat acest lucru), o persoana de sex masculin, mi-a solicitat datele (CNP, serie și numar CI, adresa) și, după ce a fixat data vaccinării (02.08.2021), a constatat că figuram ca și programat pe platformă. Mi-a închis telefonul și a promis că va reveni după ce va clarifica problema. S-a ținut de cuvânt și m-a apelat. Bineînțeles că n-a putut rezolva nimic și n-a avut nici o explicație privind faptul că figuram ca inscris pe platformă. Am reușit s-o înscriu, totuși, pe fiica mea, pentru 03 februarie 2021. Nu fără peripeții însă. Întrebat de ce afecțiune suferă, i-am comunicat ca afecțiune, sindromul down, care fusese comunicat, prin mass-media, ca fiind inclus în categoria afecțiunilor ce se încadrează în grupa 2 de vaccinare. Mi s-a spus că pe listele lor nu figurează. Atunci am înscris-o la boli cardiovasculare, deși sindromul down este în categoria de risc ce se încadrează la grupa 2 de vaccinare. Astfel, după jumătate de zi de perseverență, am reușit să obțin o programare la vaccinare. Iar în final am reușit să dezleg și misterul înscrierii mele pe platforma de vaccinare. Fusesem înscris de instituție, ANAF, care a acționat extrem de prompt și rapid pentru funcționarii din subordine. OK! Merită felicitări cei din ANAF Timiș, pentru modul cum au organizat înscrierea pe platformă și promptitudine. Dar, nu e moral și nici corect ca funcționarii din institutiile statului, dintre care foarte mulți nu au nici un fel de contact cu cetățenii sau populația, să aibă prioritate în fața celor aflați în categoria de risc cea mai vulnerabilă în fața COVID – 19: bolnavii cronici.

Eu, pot spune că am avut noroc, pentru că am insistat și pentru că, precum la loterie, am fost unul dintre fericiții norocoși căruia i s-a răspuns la apelul la call center. De asemenea, am avut norocul să fiu angajat al ANAF și să beneficiez de programare, la vaccinare, prin intermediul instituției. Dar nu mi se pare moral și corect ca mulți, aflați în aceeași situație ca mine, să nu beneficieze de aceleași facilități. E clar că cine a gândit și creat platforma de înscriere la vaccinare și a organizat întreaga operațiune, a premeditat discriminarea bolnavilor cronici în raport cu celelalte categorii de populație. Cu alte cuvinte, celor aflați în categoria cea mai vulnerabilă, li s-a încălcat dreptul de a fi prioritari la vaccinare, fiind antrenați într-o competiție în care au fost faultați, din start, prin blocarea dreptului de a se înscrie direct pe platforma de vaccinare anti-COVID 19. O mare mizerie morală, care arată cât de egoiști, cinici și lipsiți de empatie suntem. Rușine celor ce au conceput și gestionat platforma de înscriere la vaccinare anti-COVID 19.

Pavel ROMAN