Valul controalelor instituțiilor statului în centrele publice rezidențiale din
subordinea DGASPC Arad a trecut, dar a lăsat în urmă un val de dezamăgire în
rândul angajaților centrelor în care sunt ocrotiți beneficiari, copii, persoane adulte cu dizabilități și copii cu dizabilități.

 

În calitatea noastră de responsabili ai unităților pe care le coordonăm,
respingem vehement catalogarea că la Arad ,,nu ne-am făcut treaba și datoria”, așa cum
greșit s-a înțeles la nivel guvernamental.
Întotdeauna, la Arad, întreg personalul, de la șef de centru până la îngrijitor, am
făcut eforturi pentru a oferi beneficiarilor condiții care să fie în concordanță cu
standardele de calitate din domeniul asistenței sociale, pe primul loc aflându-se omenia
și responsabilitatea pentru viețile semenilor greu încercați de viață.
Ne întrebăm cui servește modalitatea „heirupistă” de a face control și verificări la
foc automat. Practic, toate instituțiile statului s-au controlat pe ele însele, s-au călcat unii
pe alții pe picioare, deși în toate centrele DGASPC Arad periodic sunt efectuate
controale și verificări de specialitate. După cum se știe, în județul Arad, rezultatele și
recomandările acestor controale nu au fost niciodată de natură să pună în pericol
sănătatea, integritatea și bunăstarea beneficiarilor.
Să fii pus în situația de a pune în același timp la dispoziția organelor de control,
nu mai puțin de 13-14 persoane de la 7 sau 8 instituții, a reprezentat pentru toți
coordonatorii acestor centre un spectacol grotesc, care ne-a lăsat pe toți cu un gust amar.
Credeți că doar pentru că am avut termometre în frigidere, în 23 de ani nu am avut un copil cu toxiinfecție alimentară, boli parazitare sau alte probleme grave, iar dacă ne luăm după ce spun sau cred unii condițiile oferite în centre sunt de "Evul Mediu?” declarație șef centru DGASPC Arad.

„Eu am asistat la control și am răspuns la întrebările legate de locație… a fost dureros să constat o atitudine ostilă, neconstructivă, răuvoitoare, tendențioasă și lipsită de empatie față de oameni care lucrează pentru copii cu dizabilități, în ture, cu toate provocările pe care le gestionăm…”  declarație șef centru DGASPC Arad.
„Au intrat la copii ca să constate starea încăperii și nu starea copilului, faptul că este îngrijit, hrănit și este cineva lângă el să îl aline, să îl îngrijească, au lovit în toți, au denigrat domeniul greu în care lucrăm, într-un stare de generalizare mai mult decât păguboasă și nedreaptă…” declarație șef centru DGASPC Arad.


Modul prin care s-a înțeles să se deruleze această acțiune de control ne-a lezat
demnitatea profesională, dar nu ne-a afectat doar pe noi; i-a bulversat și supărat inclusiv
pe beneficiarii noștri. Au fost copii care ne-au întrebat în timpul controlului dacă asta
înseamnă că li se va închide casa și ei vor rămâne pe drumuri, persoane adulte cu
dizabilități vădit stresate de prezența celor aflați în control. Din cauza unora din
declarațiile apărute în spațiul public beneficiarilor li s-a indus o stare inutilă și
regretabilă de nesiguranță.
Ne-am dori cu toții ca sistemul de asistență socială să se bucure de susținere
financiară adecvată, pentru a ridica în toate centrele serviciile la cele mai înalte
standarde, așa cum se practică în țările dezvoltate de la care preluăm idei curajoase de
dezinstituționalizare a persoanelor cu dizabilități din centrele publice, dar nu și modelul
alocării de fonduri considerabile pentru acest proces. De-a lungul timpului, la nivel
local, prin Consiliul Județean Arad, s-a avut în vedere acoperirea nevoilor sistemului
prin finanțare de la bugetul județului, precum și prin asigurarea cofinanțărilor pentru
toate proiectele care vizează dezvoltarea unor servicii de calitate pentru beneficiarii
acestor servicii sociale.
De asemenea, DGASPC Arad a accesat fonduri nerambursabile în ciuda faptului
că majoritatea liniilor de finanțare erau adresate județelor care încă nu au închis centrele
de tip mamut, județul Arad fiind recunoscut pentru pionieratul în implementarea
reformelor în domeniul asistenței sociale și contractarea serviciilor sociale.
De exemplu, în Olanda, unei familii i se alocă lunar mii de Euro pentru a ține
persoana cu dizabilități în familie, acolo unde îi este de fapt cel mai bine, sumă din care
aparținătorii îi pot oferi terapii și servicii de suport cu adevărat la standarde europene,
astfel încât persoana cu dizabilități să beneficieze de tot ce este mai bun pentru
recuperarea sa ori pentru a-și duce cu demnitate suferința.
Prin această scrisoare deschisă vrem să reamintim opiniei publice că misiunea
noastră a fost, este și rămâne bunăstarea beneficiarilor. Ne simțim discriminați din cauza
faptului că la Arad, pe un fond de exces de zel, obiectivele urmărite de echipele de
control au fost diferite de cele aplicate în alte județe ale țării, iar sancțiunile nu au fost
acordate în mod unitar, măsurile dispuse nefiind corelate cu deficiențele constatate la
fața locului, ajungând să fim evidențiați la nivel național în mod nedrept ca exemplu
negativ, deși până în prezent DGASPC Arad a fost remarcată ca un exemplu de bune
practici în oferirea serviciilor către beneficiari.

Serviciile sociale din subordinea DGASPC Arad (centrele și casele de tip
familial) sunt licențiate și autorizate. Periodic sunt monitorizate și controlate de toate
instituțiile abilitate și întotdeauna s-au respectat și implementat recomandările și
măsurile dispuse.
În casele de tip familial dorim să oferim copiilor și tinerilor servicii care să îi
învețe să se descurce în viața de zi cu zi, în momentul în care părăsesc sistemul.
Ne întrebăm: cine are acasă, la el în familie, circuite separate pentru rufe, cine are
circuite pentru alimente? Cum îi învățăm pe acești tineri și copii să ducă o viață
normală? Să își facă circuite pentru rufe, altele pentru alimente, să aibă 3-4 frigidere, în
condițiile în care știm cu toții care este nivelul mediu de trai și cum pot lua un start
sănătos în viață mai toți tinerii din ziua de astăzi, chiar și cei care se bucură de suportul
propriilor familii?
Sperăm, totuși, că aceste controale vor evidenția măcar acum nevoia reală de
actualizare și armonizare a legislației și standardelor de calitate aplicabile categoriilor
noștri de beneficiari, care nu sunt consumatori ocazionali la restaurant, nici turiști cazați
în unități hoteliere și prin urmare nu pot fi efectuate controale pe tematici și reglementări
neadaptate persoanelor cu dizabilități sau copiilor și tinerilor dintr-un sistem de
protecție.