Anul trecut, pe vremea aceasta, când incertitudinea evoluţiei pandemiei şi repercusiunile ei ne anulaseră Sărbătorile de Paşte, planurile pentru viitor şi multe dintre obişnuiţele de zi cu zi,  exista un individ care apărea cu regularitate, la ore de maximă audienţă pentru a ne preda lecţia de dicţie…. Ceea ce este frapant este că profesorul nostru nu a reuşit să treacă de lecţia PE-SE-DE timp de un an de zile, iar acum nici măcar nu ştim ce s-a întamplat cu el.

În felul acesta s-a scurs anul 2020 pentru noi, ca o consecinţă a deciziei luate de către un profesor de provincie care ne-a predat o lecţie dragă multora dintre noi atunci când nu aveam soluţii şi nici măcar habar despre ceea ce ar trebui să facem, să dăm vina pe cel care a fost înaintea noastră. Nu ştiu dacă aţi avut vreodată genul acesta de experienţe când mergeţi la medic şi vi se spune că starea de sănătate este destul de afectată tocmai pentru că înainte aţi mers la un medic care v-a prescris un tratament inutil, când chemaţi instalatorul care vă spune că nu vă poate ajuta prea mult tocmai din cauza unei lucrări proaste făcute de cel de dinaintea sa, când mergeţi la frizer şi vă spune că nu poate face prea mult pentru părul dumneavoastră pentru că înainte v-a tuns un diletant.

Genul acesta de abordare l-au avut PNL şi USR, acompaniaţi de profesorul de dicţie pentru care PE-SE-DE a fost începtul şi sfârşitul. Programul de guvernare a început cu câteva silabe… M_ _ _ PE-SE-DE  şi tot la asta s-a rezumat. PE-SE-DE a dispărut, a rămas doar prima parte a programului pe care Guwernerul îl aplică cu stoicism.

„Agenția de rating Fitch a publicat în data de 23 aprilie 2021 anunțul de reconfirmare a rating-ului aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/F3 pentru datoria pe termen lung și scurt în valută, precum și a perspectivei negative.

Decizia de a reconfirma poziția României în categoria ţărilor cu risc scăzut pentru investiţii (investment grade) este susținută atât de nivelul moderat al datoriei publice, cât și de evoluția pozitivă a PIB-ului pe cap de locuitor și a indicatorilor de guvernanță și dezvoltare umană, care se situează la niveluri superioare față de țările comparabile.

În evaluarea realizată, Fitch menționează atenuarea riscurilor pe termen scurt prin inițiativele guvernului referitoare la salarizarea personalului din sectorul public și la modificarea legii pensiilor și recunoaște eforturile de consolidare fiscală și planurile guvernului de implementare a reformelor. Totodată, apreciază că România se bucură de un management solid al datoriei publice.

Principalii factori care ar putea conduce individual sau colectiv la îmbunătățirea ratingului de țară sunt stabilizarea ponderii datoriei publice în PIB pe termen mediu, ca urmare a implementării eficiente a unor reforme în domeniul cheltuielilor publice și a unor planuri credibile de creștere a veniturilor, precum și îmbunătățirea susținută a nivelului datoriei externe”, se arată în comunicatul Ministerului Finanţelor,  în data de 23.04.2021.

Concluziile agenţiei de rating vin la o săptămână după ce Florin Cîţu ne prezentase raportarea “cincinală” de realizări şi progrese ale unui guvern care funcţionează purtat de vânt şi de avântul orgoliului de a fi la butoane. Iată cum, pentru România, alternativa unui rău mai mic în detrimentul unui rău mai mare este încă cea care dă tonul în politica românească şi singurul pilon pe care se construieşte programul de guvernare al partidelor politice aflate la putere. Până una-alta, singura constantă din viaţa politică din România este nevoia acută a unui logoped de la Palatul Cotroceni.

Situaţia actuală a României necesită o reconfigurare a priorităţilor de ordin administrativ, social şi legislativ, însă avem un preşedinte inexistent, preocupat de lupte imaginare cu adversarii politici, preocupat de eliminarea competiţiei şi de recompensarea unor partide subjugate.

Unde or fi dispărut IO-HA-NNIS şi GU-VER-NUL MEU?

(Va urma)

Ciprian DEMETER